Heeft jouw motorhome de correcte bandenspanning?
Met de zomer in aantocht is het tijd om jouw motorhome in orde te brengen. Zo is het checken van de bandenspanning enorm belangrijk voor de veiligheid van jullie reis. Er zijn namelijk veel nadelen aan verbonden. Ik som hieronder de belangrijkste voor jullie op. Maar eerst, wat is bandenspanning nu juist?
Wat is bandenspanning?
Bandenspanning wordt uitgelegd als de atmosferische druk in de band en wordt meestal uitgedrukt in kilopascal (kPa). Rubber, de grondstof waarvan je banden zijn gemaakt, is een doorlaatbaar materiaal. Door de overdruk in de band bestaat de kans dat de band langzaam begint leeg te lopen.
De verschillende nadelen
De bandenspanning kan zowel te hoog, als te laag zijn. Bij een te lage bandenspanning ondervindt de band slijtage aan de zijkanten van de band. Bij een te hoge bandenspanning bevindt deze slijtage zich voornamelijk in het midden van de band. Ook kan door een verkeerde bandenspanning het verbruik van brandstof hoog oplopen en is de kans op een klapband veel groter. Minder grip op de weg is ook een gevolg van een verkeerde bandenspanning. Je hebt een langere remweg nodig en de kans op slipkans verhoogt.
Hoe meet/controleer je de bandenspanning?
Bij een motorhome hangt alles af van de belasting van de as. Het afzonderlijk wegen van iedere as in belaste toestand, is de beste manier om de juiste bandenspanning te kunnen bepalen. Rekening houden met de snelheid en het draagvermogen is ook belangrijk.
Wil je de bandenspanning van jouw motorhome controleren? Check dan bij voorkeur wanneer de banden koud zijn. De banden zijn 'koud' wanneer je maximaal 5 kilometer hebt gereden. Liever dat ik ze nakijk? Kom dan zeker langs tijdens de openingsuren of maak een afspraak via 0471 95 04 43.